× Andre spørsmål og diskusjoner!

Diskuter med andre. Dette forum har ikke svar fra fagpersonell.

Topic-icon Felles boligutgifter

More
1 uke 4 dager dager siden #53

Hei,

Jeg er i en veldig fortvilet og vanskelig situasjon etter separasjon, og håper på å få litt råd.

For ett år siden gikk jeg fra mannen min og flyttet ut fra vårt felles rekkehus som vi eier sammen. Jeg har vært selvstendig næringsdrivende i snart 7 år, og mannen min var fungerende regnskapsfører i firmaet mitt. Jeg fant imidlertid ut at han hadde drevet med store underslag fra firmaet mitt, i tillegg til at han unnlot å betale inn MVA, skatter og avgifter til Kemneren i lang tid. Siste året har jeg fått regninger på flere hundre tusen kroner som jeg ble nødt til å betale, men som han skulle ha betalt inn i 2015/2016. Disse tok han istedet ut til seg selv, i tillegg til store deler av inntekten min. Familien min har tatt opp lån for å hjelpe meg, i tillegg til at jeg har tatt opp masse lån selv for å unngå konkurs. Nå har jeg endelig klart å redde firmaet mitt, men sitter fortsatt igjen med masse gjeld. Jeg har en dyktig advokat og det blir en rettsak nå gjennom offentlig skifte, men det er et enormt pengesluk og det vil ta lang tid før jeg får tilbake noe av det som var mitt. Jeg får uansett ikke tilbake alt siden han ikke eier nåla i veggen likevel. Pengene har han brukt opp på gambling, og jeg tror også at han er spilleavhengig. Jeg har selvsagt vært altfor naiv oppi dette, men jeg trodde det beste om han og han var også en mester i manipulering og avledning når jeg stilte spørsmål rundt firmaet. Tøff lærdom å ta med seg, men jeg har ihvertfall lært å ikke stole blindt på den man er glad i.

Problemet nå er at vi ikke får solgt huset vårt pga nedgang i boligmarkedet, selv om vi også har gått betraktelig ned i pris. Og min eksmann nekter å være med på å betale sin andel av boligutgiftene bare for å kjøre meg enda mer ned i grøfta. Jeg har spurt banken og boligbyggelaget om de kan dele fakturaene opp i to, men de sier at siden det er felleseie, vil jeg uansett stå ansvarlig også for hans del dersom han ikke betaler. Jeg må altså betale alt alene i tillegg til husleie der jeg bor nå, og dette er rett og slett uoppnåelig for meg, situasjonen min tatt i betraktning. Jeg skal forsøke å få leid ut boligen, men jeg sitter likevel med flere fakturaer nå som jeg ikke klarer å betale alene. Jeg får heller ikke ta opp mer lån i banken enn det jeg har tatt opp til nå.

Er det noen som har vært i en lignende situasjon når det kommer til felles bolig, der en part unnlater å betale sin del? Vet dere om det finnes noen instanser som kan hjelpe i slike vanskelige situasjoner når det kommer til økonomi? Jeg er veldig fortvilet og vet bare ikke hva jeg skal gjøre.

På forhånd takk for svar.

Med hilsen anonym

Please Logg inn eller Registrer konto to join the conversation.

Forum login

Go to top