× Spør samlivs/familierådgiveren!

Du får svar så snart vi har lest og behandlet henvendelsen, vanligvis innen 48 timer.

MERK: Forum nettopp lansert, og i den forbindelse er ikke forum besvart av fagpersonell enda, men du kan allikevel sende inn spørsmål allerede nå så vil svar komme når fagpersonellet er på plass.

Topic-icon Støtteordninger for vanskelig økonomi

More
1 uke 4 dager dager siden #54

Hei,

Jeg eier en felles bolig sammen med min eksmann som vi sliter med å få solgt pga dårlig boligmarked. Ingen bor i huset for øyeblikket, og jeg leier en annen leilighet og betaler leie der. Problemet er at min eksmann nekter å betale sin andel av boligutgiftene hver måned. Helt siden jeg flyttet ut fra boligen for ett år siden, har jeg betalt alt på boligen alene, til og med når han bodde der og jeg bodde et annet sted. Jeg får bare purregebyr og inkassovarsler fordi han ikke betaler sin del. Jeg har spurt banken og boligbyggelaget om de kan dele fakturaene i to, men de sier at jeg uansett vil stå ansvarlig også for hans del dersom han ikke betaler. Økonomien min strekker ikke til for å klare å betale alt alene på boligen i tillegg til husleie der jeg bor nå. I tillegg til alt dette har han drevet med store underslag fra firmaet mitt når vi var gift, og han var fungerende regnskapsfører der og unnlot å betale inn MVA, skatter og avgifter i lang tid uten min viten. Jeg har derfor brukt siste året på å betale flere hundre tusen til Kemneren for å unngå konkurs. Både jeg og familien min ble nødt til å ta opp lån, og jeg sitter nå igjen med masse gjeld. Det er nå igangsatt offentlig skifte med tanke på skjevdeling og erstatning. Dette er selvsagt veldig kostbart pga høye advokatutgifter og saksomkostninger, og det vil også ta lang tid. Jeg er derfor i en svært vanskelig og fortvilet situasjon økonomisk. Jeg jobber 6 dager i uken og gjør alt jeg kan for å komme meg ovenpå, men pengesluket er for stort.

Vet dere om det finnes noen instanser som kan hjelpe i slike tilfeller når det kommer til økonomi? Jeg har advokathjelp, men jeg lurer på om det finnes noen som kan hjelpe meg med det økonomiske? Eventuelt om det er noen offentlige instanser som kan hjelpe med lån e.l. ved vanskelige skilsmisser og samlivsbrudd?

På forhånd tusen takk for svar.

Vennlig hilsen

Marie

Please Logg inn eller Registrer konto to join the conversation.

Forum login

Go to top