× Spør advokaten!

Du får svar så snart vi har lest og behandlet henvendelsen, vanligvis innen 48 timer.

MERK: Forum nettopp lansert, og i den forbindelse er ikke forum besvart av fagpersonell enda, men du kan allikevel sende inn spørsmål allerede nå så vil svar komme når fagpersonellet er på plass.

Topic-icon Skjevdeling av aksjeportefølje i utlandet?

More
9 måneder 1 uke dager siden #47

Jeg hadde med meg en aksjeportefølje som forvaltes i USA inn i ekteskapet. Verdipapir-kontoen har hele tiden stått i mitt navn, og gjør det fortsatt. Verdien av porteføljen har imidlertid økt, og sammensetningen av aksjene har endret seg i løpet av ekteskapet. Det er dermed ikke de samme aksjene eller de samme verdiene som ligger i min portefølje i dag som da vi giftet oss for 17 år siden. Spørsmål:

1. Vil skjevdeling kunne kreves i denne situasjonen, dvs at jeg beholder aksjeporteføljen, selv om det teknisk sett i min portefølje er 'andre' aksjer, med andre verdier nå enn da vi giftet oss?
2. Hvis ja, er det verdien da vi giftet oss, eller verdien av porteføljen i dag som skal gjelde?
3. Det er i hovedsak verdier fra denne porteføljen som har finansiert hus- og hyttekjøp, og renter og avdrag på lån. Dersom jeg kan dokumentere dette, vi jeg kunne kreve skjevdeling også av disse verdiene, dvs at jeg beholder det som er finansiert av min aksjeportefølje i løpet av ekteskapet?

Takk for alle svar, råd og tips! :)

Please Logg inn eller Registrer konto to join the conversation.

Forum login

Go to top