BRUK AV FORUM! (27 sep 2022)

For å kunne skrive innlegg eller svare i Forum så må du ha en bruker. Opprett en bruker ved å velge "Registrer konto" ovenfor.

Vi søker fagpersoner til å besvare spørsmål i vårt fagforum "Spør rådgiveren".

× Her få du svar fra Advokat Mathias Røed som er spesialisert i barne- og familiesaker. Mathias har langvarig og variert erfaring innenfor barne- og familieretten, og har regelmessig oppdrag for domstolene. Han har også ledet en kontrollkommisjon for tvungent psykisk helsevern, undervist og skrevet en rekke artikler innenfor barne- og familieretten.

Bosted under separasjon

• Mottatte takk 0

Bosted under separasjon opprettet av Pernille123

Hei. Min mann og jeg har blitt enige om å skilles. Det er ikke noe vondt mellom oss og vi skilles som venner. Men vi har 3 barn og felles hus. Vi har bestemt oss for å beholde huset sånn at barna slipper å bli sendt frem og tilbake som bagasje mellom mor og far hver uke. Det eneste som har endret seg er at jeg har flyttet til eget soverom. Er det greit at vi bor på samme adresse under separasjonstiden, og kanskje også en periode etter skilsmissen? Eller må minst én av oss melde flytting for at separasjonen skal være gyldig? Er litt usikker på dette punktet.

Mvh Pernille123

Ps: Beklager om emneikonet ikke passer, alle emneikonene ser ut som firkanter i min nettleser, så jeg ser ikke forskjell på dem.
23/04/2023 09:11 #1

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Mottatte takk 0

Besvart av advokatRoed i emne Bosted under separasjon

Hei Pernille.
Takk for spørsmål.

Utgangspunktet er at ektefeller skal bo adskilt i separasjonstiden. Det er et krav om at samlivet må være brutt. 

Kravet om at samlivet må være brutt kan være oppfylt selv der ektefellene fortsatt bor i felles bolig. Det er da forutsatt i forarbeidene at ektefellene bor i hver sin del av boligen, uten fellesskap av betydning, og iallfall ikke har felles husholdning. Det påligger dere å bevise at samlivet har vært brutt. Jeg stiller meg tvilende til at det å flytte på eget soverom er tilstrekkelig til å si at samlivet er brutt. Dere må bo i hver deres del av boligen. 
Dersom dere skal bo på samme adresse må dere innrette dere som om dere har hver deres boenhet, separat økonomi m.v. 

Vennlig Hilsen

Advokat Mathias Røed

28/04/2023 07:44 #2

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Moderator: advokatRoed
Gå til toppen