BRUK AV FORUM! (27 sep 2022)

MERK!!!! Forum er stengt for en liten periode pga oppgraderinger til nytt system. Estimert tilbake medio juni.

For å kunne skrive innlegg eller svare i Forum så må du ha en bruker. Opprett en bruker ved å velge "Registrer konto" ovenfor.

Vi søker fagpersoner til å besvare spørsmål i vårt fagforum "Spør rådgiveren".

Samlivsbrudd når du er samboer

• Stine
Etter 13 år som samboer, skal vi gå ifra hverandre. Vi har to barn sammen i alderen 8 og 5 år. Vi har ingen samboerkontrakt. Han eier huset vi bor i. Jeg har, siden barna ble født, jobbet i en 50% stilling, for å ta meg av ungene, matlaging, rengjøring i heimen mm., til det beste for husstanden. Mine inntekter har gått til mat og andre forbruksvarer.
Har jeg krav på noe når vi nå skal gå hver til oss? Min samboer har ikke betalt dagligvarer eller vært med på husarbeid i de årene vi har bodd sammen. Han har på den måten kunnet spare endel penger, mens min konto er tom.

Håper på snarlig tilbakemelding.

Hilsen anonym
07/02/2022 06:20 #1

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

• Mottatte takk 0

Besvart av jeanette i emne Samlivsbrudd når du er samboer

Har du spurt om han vil betale deg ut noe?
07/02/2022 14:24 #2

• Oart

Besvart av Oart i emne Samlivsbrudd når du er samboer

Ser ikke helt spørsmålet her
Rettsmessig tviler jeg sterkt på at du kan kreve noe penger - det er barnebidrag som er og blir aktuelt for dere å avtale. Går det via NAV - at dere ikke blir enige privat - så kan det bli vurdert også at du forsøker å tjene til din beste evne (dvs: om du er utdannet sykepleier, men jobber i et annet yrke med mye mindre betalt for eksempel - da blir det vurdert du burde jobbe som sykepleier, og kan ikke kreve mer bidrag ), ++. Bidrag vektes etter inntekt.

Kan tenkes han har hatt utgifter du også har sluppet, med huslån/felleskostnader/interkommunale tjenester (pipe, boss, tømmeavgifter)/strøm/internett/telefoni/bil/reiser og/eller andre saker?

08/07/2022 09:16 #3

Gå til toppen